Hoe bereik je potentiële kopers voor je woning?

Hoe bereik je potentiële kopers voor je woning?

1 aug. 2023

Om potentiële kopers attent te maken van de verkoop, moet je jouw woning natuurlijk adverteren. Vandaag zijn daar heel wat manieren voor, gaande van de gekende immo-portalen tot sociale netwerken. Immo-portalen mogen op het eerste zicht duur lijken, maar ze zijn erg toegankelijk en bereiken meteen je doelpubliek. Sociale media daarentegen zijn relatief goedkoop. Ze vragen echter wel wat tijd en moeite om een passende communicatie onder de knie te krijgen. Zo zijn er nog een heleboel zaken die je in je achterhoofd moet houden vooraleer je jouw woning lanceert naar de buitenwereld. Schakel je hiervoor best een makelaar in, of doe je het gewoon zelf? Geen makkelijke keuze, maar met dit artikel proberen we de keuzestress wat te verminderen.

Hoe bereik je potentiële kopers zonder een makelaar?

Een marketingcampagne voeren als particulier – zonder enige ervaring in de vastgoedsector – is geen kinderspel. Het gaat hier om een tijdrovend karwei dat de nodige aandacht vereist. Het kan natuurlijk zijn dat je iemand bent die zich hier met alle plezier en energie over ontfermt. De belangrijkste vraag luidt dan ook: Hoe begin je hier in feite aan?

Online marketing zonder vastgoedmakelaar

De gekende immo-portalen die je online vindt zijn niet meer weg te denken uit het huidige verkoopproces. Ze zijn gemakkelijk in gebruik, to the point en richten hun pijlen meteen op het juiste doelpubliek. Enkele gekende voorbeelden uit het brede gamma zijn Immoweb, Immovlan en Zimmo.

Bij deze websites moet je al snel rekenen op een prijskaartje van rond de 150 euro voor een standaard zoekertje dat zo’n 3 à 4 maanden op de website zal staan. Wil je meer potentiële kopers bereiken door het zoekertje hoger te plaatsen in de lijsten? Dan zit je op al snel aan een kost van 200 - 400 euro. Om de zaken overzichtelijk te houden in de jungle der immo-portalen, hebben we de machete bovengehaald en een korte samenvatting gemaakt van de te verwachten kosten per platform.

Immoweb

  • Type - BASIC

  • Prijs - €109,99

  • Product - Zichtbaar gedurende 4 maanden met een foto van basisformaat.

  • Type - CLASSIC

  • Prijs - €149,99

  • Product - Zichtbaar gedurende 4 maanden met een foto van groter formaat. CLASSIC-zoekertjes worden boven de BASIC-zoekertjes maar onder de PREMIUM-zoekertjes geplaatst.

  • Type - PREMIUM

  • Prijs - €194,99

  • Product - Zichtbaar gedurende 4 maanden met een foto van het grootste formaat. PREMIUM-zoekertjes worden steeds vanboven in de lijst weergegeven.

Immovlan

  • Type - SILVER

  • Prijs - €89

  • Product - Zichtbaar op de website gedurende 4 maanden.

  • Type - GOLD

  • Prijs - €119

  • Product - Zichtbaar op de website gedurende 4 maanden. Zoekertje staat op de startpagina en wordt gekleurd voor extra zichtbaarheid.

  • Type - PLATINUM

  • Prijs - €169

  • Product - Zichtbaar op de website gedurende 4 maanden. Zoekertje staat op de startpagina, wordt gekleurd voor extra zichtbaarheid en krijgt een ‘Social Boost’ waarbij er 7500 views bijkomen van Facebook en Instagram.

Zimmo

  • Type - FLEX

  • Prijs - €54,99

  • Product - Je kiest zelf hoelang je woning op Zimmo staat. Gevelborden, professionele foto’s, EPC en elektriciteitskeuring zijn voor eigen rekening.

  • Type - START

  • Prijs - €109,99

  • Product - Je zoekertje staat gedurende 3 maanden op Zimmo met een gepersonaliseerd gevelbord. De elektriciteitskeuring en EPC zijn voor eigen rekening.

  • Type - COMFORT

  • Prijs - €494,99

  • Product - Je zoekertje staat gedurende 3 maanden op Zimmo met een gepersonaliseerd gevelbord. De elektriciteitskeuring en EPC worden voor jou in orde gebracht door Zimmo zelf.

Het beste zoekertje samenstellen

Er staan meer dan 150.000 unieke zoekertjes op de verschillende online immo-portalen in België, en er komen dagelijks meer dan 1.000 nieuwe posts bij. De concurrentie is dus onverbiddelijk, vandaar enkele gouden tips op onze kosten:

  1. Het begint allemaal bij het in beeld brengen van jouw woning. Zoals we eerder al aanhaalden, is het belangrijk om zaken op orde te stellen vooraleer de potentiële kopers een eerste kijkje nemen. Op deze pagina leggen we je haarfijn uit hoe je bijvoorbeeld je woning 100% verkoopklaar maakt en hoe je je woning best in beeld brengt.

    De gemiddelde vastgoedfotograaf vraagt al snel 200 euro voor zijn diensten bij een reguliere woning. Je kan natuurlijk ook altijd een stapje verder gaan om je huis te etaleren: een video-rondleiding, drone-beelden of een 360°-tour. Dit mag misschien wat verregaand lijken, maar toch zijn er tegenwoordig heel wat mensen die op zoek zijn naar deze bijzonderheden voor hun droomhuis.

  2. Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Toch valt een aantrekkelijke verkooptekst niet te onderschatten. Probeer in zo min mogelijk woorden je woning zo goed mogelijk te presenteren. Een pakkende titel die beschrijft wat jouw pand zo uniek maakt, moet hier de blikvanger zijn naast jouw foto’s. Breng ook zeker alle troeven van jouw pand in kaart (zoals de tuin, EPC-waarde, ruime zolder, et cetera) in heldere, positieve en actieve formuleringen.

  3. Uiteraard mag ook gedetailleerde informatie over het pand niet ontbreken uit je zoekertje. Kopers zijn vandaag kritischer en kieskeuriger dan ooit en hebben geen zin in een zoektocht naar informatie. Vergeet bijvoorbeeld niet jouw adres te vermelden. Zo zal 71 procent van de vele immo-surfers pas interesse tonen in jouw woning als ze het exacte adres kennen.

Zoekertjeswebsites

Naast de immo-portalen zijn er ook gratis mogelijkheden om je woning in de kijker te zetten. Denk maar aan websites zoals tweedehands.be, zoekertjes.be en Facebook Marketplace. Ondanks het feit dat deze websites volledig gratis en vrijblijvend zijn, speelt er een groot nadeel mee: de beperkte zichtbaarheid. Deze platformen worden niet uitsluitend gebruikt voor vastgoed, maar ook voor duizenden andere producten. Als gevolg zal de advertentie van jouw woning snel ondergesneeuwd raken door de andere zoekertjes en slechts een beperkt publiek bereiken. Er zijn uiteraard opties om je zoekertje een duwtje in de rug te geven, al zal je daarvoor in de buidel moeten tasten.

Sociale media

Een andere mogelijkheid is het aanscherpen van jouw marketing-skills op sociale media om zo mensen naar jouw woning te lokken. Dit kan natuurlijk via verschillende kanalen, zoals Facebook en Instagram. Er zijn bijvoorbeeld een aantal veel gebruikte manieren om via Facebook mensen op de hoogte te brengen van jouw verkoop. Denk aan regionale Facebookgroepen als ‘Je bent van … als …’ of ‘Huizen te koop in regio …’. Zulke groepen zijn niet de beste of eerste keuze waarmee je aan de slag gaat, maar zijn een mooie aanvulling om de zichtbaarheid van jouw woning aan te moedigen.

Fysieke marketing zonder vastgoedmakelaar

Een wereld zonder de flyers, uithangborden, posters en vitrines van vastgoedkantoren is nog niet voor meteen. Uit een algemene trend blijkt dat maar liefst 50 procent van alle woningen in België wordt gekocht door iemand die binnen een straal van 5 kilometer van deze panden woont. Onderschat dus nooit de kracht van lokaal adverteren. Het juweel in de kroon van het lokaal adverteren is en blijft het gekende verkoopbord. Zelfs in deze moderne tijden is een verkoopbord essentieel om de aandacht van voorbijgangers te trekken en de lokale tongen te doen rollen over de verkoop van jouw woning.

Online marketing is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Dat maakt de juiste strategieën vinden om fysiek te adverteren er natuurlijk niet makkelijker op. Geloof het of niet, maar zelfs pamfletten uitdelen in de buurt kan zijn vruchten afwerpen. Flyers, uithangborden en alle vormen van gedrukte marketing zijn eenvoudig te bestellen op het internet voor een lage prijs, maar kosten enige tijd en moeite om te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan het bestellen en installeren van je uithangbord of het ontwerpen en rondbrengen van jouw persoonlijke flyers.

Bereik potentiële kopers met een makelaar

Na het lezen van de bovenstaande tekst lijkt je eigen huis verkopen eenvoudig, toch? Je hangt een bordje op, maakt een paar mooie foto’s met de smartphone, zet het nadien op Immoweb en het is afwachten op de vele reacties. Niets is minder waar. Denk bijvoorbeeld aan het hebben van een goed geoliede marketingstrategie voor de verkoop van een specifieke woning. Alleen al goed weten welke opties je hebt en wil benutten, kan een wereld van verschil maken tussen een goede en slechte campagne.

We willen het woord godsgeschenk niet in de mond nemen, maar een makelaar verricht wel degelijk wonderen op vlak van bereik. Zo wapenen makelaars zich probleemloos met een uitgebreid klantenbestand dat ze gericht kunnen aanspreken, een solide expertise inzake vastgoedmarketing, een allesomvattend advertentie-platform en een sterke begeleiding in het bezichtigingsproces.

Een overvloed aan expertise

Een makelaar berust zich niet enkel op zijn of haar eigen ervaringen, maar kan eveneens beroep doen op de expertise van zijn of haar gehele vastgoedkantoor. Bovendien is de vastgoedmarkt erg locatiespecifiek en trendgevoelig, wat de expertise van een makelaar extra waardevol maakt. Je hebt namelijk iemand nodig die de buurt kent en beschikt over de juiste connecties voor jouw specifieke woning. Een makelaar met al deze troeven en het juiste buikgevoel betreffende de markt is van onschatbare waarde bij het bereiken van potentiële kopers.

De beste prijs

Particuliere verkopers hebben de neiging om minder nadruk te leggen op de vraagprijs bij de verkoop van een woning. Om een goede deal te sluiten, is het bepalen van een correcte prijs echter fundamenteel. Als jouw vraagprijs te laag ligt, kan het pand snel verkocht worden maar loop je een hoop geld mis. Ligt de vraagprijs te hoog, dan doe je de kansen op een verkoop stevig slinken.

Daarom is het van essentieel belang dat er een goede schatting wordt gemaakt van de woning. Een makelaar is hier de best aangewezen persoon voor. Ze kennen namelijk de regio, weten welke buurten wel of niet in vraag zijn en kunnen op basis van hun marktkennis de perfecte prijs bepalen voor jouw woning.

Een snellere verkoop

Het spreekt natuurlijk voor zich dat makelaars een sterk voordeel hebben ten opzichte van particuliere verkopers. Door het uitgebreide netwerk van een vastgoedmakelaar, kunnen zij de woning van hun klanten meestal erg snel verkopen. Makelaars vissen namelijk eerst in hun eigen vijver (of klantenbestand) naar een geschikte kandidaat-koper.

Een bijkomend voordeel dat ze het verkoopproces enkele versnellingen hoger doen schakelen. Grote vastgoedkantoren als Dewaele, Hillewaere en Heylen Vastgoed kunnen bijvoorbeeld rekenen op zo’n 25.000 volgers op sociale media. Een post over jouw woning zal dus al snel opgemerkt worden door vele potentiële kopers.

Daarnaast heeft een makelaar de nodige ervaring bij de andere facetten van de vastgoedmarketing. Zo zullen er bij een samenwerking met een vastgoedkantoor meestal professionele foto’s getrokken worden die de makelaars gebruiken op hun eigen (gunstiger geprijsde) mediakanalen. Een plekje op hun eigen website – die door honderden mensen wordt bezocht – geeft vanzelfsprekend een boost aan jouw verkoop.